Per Nadal, els missatges publicitaris van amerats de sentiments entranyables en defensa dels valors familiars i d’elogi de la solidarita.
Malgrat això, la canalització de tots aquestos sentiments va sempre encaminada a la consecució d’un objectiu clar: incrementar les vendes sota un assumit balafiament de Nadal, sense tenir en compte les seues repercusions socials i ambientals.
Per això proposem que en comptes de dedicar temps a estar en interminables cues als centres comercials, es dedique eixe temps a pensar en regals diferents. Cal ser crític amb la publicitat, no cregam cegament els somnis que ens ven.
Fer la vista enrere per vore que, no fa tant de temps, érem feliços celebrant el Nadal d’una altra manera, pot ajudar a vore que hi ha models diferents al consem sense fre.
Pel que fa als joguets
El bombardeig publicitari que comença més d’un mes abans que arribe Nadal, no oblida els més menuts de la casa, i crea per a ells un fum d’anuncis de joguets. Segons l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguets (AEFJ), en aquestes dates es compra el 75% de joguets que es venen cada any.
Molts pares i mares, sotmesos a la pressió dels seus fills i filles, acaben per convéncer-se que, per demostrar el que els volen, els han de comprar més regals, i acaben sotmetent-se a la dictadura de la publicitat oblidant alternatives de consum més justes social i ambientalment. Ací en demostrem algunes:
Busqueu joguets d’artesania local
No compreu joguets amb sobreembalatge.
Assegureu-vos que són joguets no sexistes ni bèl•lics.
Busqueu aquells joguets que estimulen la creativitat.
No compreu joguets amb piles.
Assegureu-vos que són adequats per a cada tipus d’edat.
Mireu que siguen de materials naturals i biodegradables.
Comproveu que estigueu pagant el producte, no la seua publicitat.
A més, el més important és que és possible jugar sense joguets.
No compreu joguets amb sobreembalatge.
Assegureu-vos que són joguets no sexistes ni bèl•lics.
Busqueu aquells joguets que estimulen la creativitat.
No compreu joguets amb piles.
Assegureu-vos que són adequats per a cada tipus d’edat.
Mireu que siguen de materials naturals i biodegradables.
Comproveu que estigueu pagant el producte, no la seua publicitat.
A més, el més important és que és possible jugar sense joguets.
Arbres de Nadal i altres ornaments
Els avets i altres pinàcies s’han convertit en un objecte de consum d’usar i tirar, que va de la muntanya o el viver a l’abocador després de passar el Nadal en una casa. Crida l’atenció el fet que hi haja vivers dedicats exclusivament a la producció d’arbres que van al fem (al voltant de 2.000.000 a l’any), en un país erosionat i amb greus riscos de desertificació.
Altres ornaments per Nadal suposen també enormes impactes. La utilització ornamental del grévol en Nadal ha conduït aquesta espècie a estar en greu perill de desaparició, amb els greus danys que açò suposaria per a l’ecosistema on es desenvolupa. Açò mateix ocorre amb les molses, que s’empren com a ornamentació als betlems. Per últim la febra consumista ha arribat a d’altres espècies vegetals, com ara el rusc o el vesc, espècies que estan sent recolectades de forma insostenible.
Consell d'Ecologistes en Acció del PaísValencià
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada